לא קוראים יקרים לא טעיתם, אין הכוונה במאמר לכלכלת פרישה, כזו העוסקת בתחום התנהלות הפרט והתא המשפחתי בהכנה ופרישה מעבודה, הכותרת מבשרת על שינוי טוטאלי היכול להתקיים בכלכלת ישראל ופני החברה כולה. וזאת בכל תחום, שינוי זה יתרחש אם תשכיל המדינה לעשות שימוש באוכלוסייה מדהימה עתירת ניסיון ומשאבים, אוכלוסיית הפורשים בישראל, הם יוכלו להאיר את אורות בית הספר עד חצות ויהיה אור!.
אני איני חתום על הפטנט עוד בשחר ההיסטוריה היהודית היה קיים מוסד הסנהדרין "מועצת הזקנים", כבר אז השכילו והבינו את היתרון העצום שנמצא בידיו של מי שגמע כמה קילומטרים בחייו, הניסיון העשיר התבונה המתפתחת עם הזמן נכס בלתי ישוער.
כמעט כל אדם במהלך לימודיו נתקבל במונח גורמיי יצור בכלכלה. גורמי הייצור נחלקים למספר קבוצות עיקריות: קרקע, הון פיסי, הון אנושי. מחסור באחד מאלה עלול לגרור את המשק, לאי תחרות, כושר ייצור נמוך, אחת הבעיות שאתה מתמודד עם כל משק היא מחסור בגורמי ייצור, בגלל מחסור זה נאלצת החברה לוותר על דברים שהייתה רוצה, כולם רוצים חינוך טוב, אך מחסור בגורמיי ייצור –מורים- ומשאבים מוגבלים לא יכולים להפוך את החזון למציאות. כולם רוצים שיהיה טוב כדי להעלות את הביטחון החברתי ועוד. כדי לצמצם את הפער שבין הרצונות לאפשרויות יש להבטיח תעסוקה מלאה של גורמיי הייצור ושילובם באופן היעיל ביותר.
בישראל מאות אלפי פורשים עם המטען האישי שלהם שלא יסולא מפז, מהנדס שפרש מתעשייה ביטחונית, אחד שתכנן מטוסים, האחר בנה בניינים, אחר עבד בבנק שנים, מדריך טיולים, המקצועות רבים ומגוונים בואו ונחזיר אותם בחזרה לתורמים לעיצוב דמותה של החברה.
מערכת החינוך: ויהי אור
גיוס פורשים ממגוון המקצועות למערכת החינוך, ניתן להפעיל את בתי הספר כמתנ"סי פעילות בהם יוכלו התלמידים להיות נגישים לעזרה בלימודים, תרגול כיתתי.
פרוייקט "אוזן קשבת" לספר לה סוד
מערך של גמלאים טלפוני מציל חיים, בו תינתן עצה רגע לפני מעשה שטות או חוויה שקשה לשיתוף הורים שם ימצא שיחה ויד מושטת לעזרה.
שוויון הזדמנויות: בחינוך
ילד שהוריו לא יכולים לשלם בעבור השכלה פרטית מיזם שירוכז על ידי המתנסים תתאפשר קבלת עזרה ממי שבקיא בחומר ויש לו את הזמן והסבלנות להקדיש.
ביטחון:
הקמת מערך שיטור אזרחי, תנו להם את היכולת לתת דוחות, לעמוד בסמכויות שוטר בצמתים, להרצות בבטיחות בדרכים, נקרא להם שיטור קהילתי, בכבישים, בגנים, במקומות הבילוי.
ידיעת הארץ:
קח כמה מהם והפוך אותם למדריכי שבילים בקרן הקיימת, יש מהם שטיילו את המדינה לאורכה ורוחבה, הם ישמחו לתת מידיעתם לאחרים, נוכל לפתוח מסלולים בימי חול סוף שבוע של מסלולי טיולים משפחתיים.
לא הכול הייטק הכשרה מקצועית:
עשה האדם קורס הכשרה, לעולם התיאוריה אינה דומה לפרקטיקה, יש לשלב גמלאים שעסקו במקצועות תעשייה, תשתיות, שילמדו יתנו עצות לאלו שרק עתה מתחילים, עצה של אדם מנוסה וחכם שווה עשר שנות לימוד בחיים.
פרויקט מעבירים עסקים:
כמה כאלו שהם עבדו בעסקיהם שנים הגיע הזמן לפרוש ואין להם למי להעביר את המושכות, ניתן ליצור מערך שמשדך בין אלו המבקשים לפרוש מעסקיהם לבין אילו שהיו רוצים להיכנס לנעליהם.
אין סוף לתחומים בהם ניתן לשלב גמלאים פורשים חזרה בתוך העשייה
It's all about money
בטוח ששאלה אחת לא עזבה אתכם, נו נשמע טוב , כצד הם יתוגמלו?
הנחות מפליגות בארנונה, במיסים, באגרות, הגדלת קצבת הזקנה לא חסרים רעיונות.
וכמה זה כלכלי: מה שלא נעשה היום נשלם עליו ביוקר מחר...
חשבו על דוגמא פשוטה ילד שאין לו מה לעשות אחר הצהריים הולך לגינת הרחוב ופורק את שיעממו ועצביו על הספסל, מישהו יצטרך לתקן את הנזק. אך יותר מכך ילד הוא כמו חמר בקטנותו ניתן לעצב אותו ולצקת בו תכנים וללמדו מה ראוי וממה יש להיזהר. כאשר אין תהליכים חינוכיים בונים, השיקום החברתי עולה לחברה עשרות מונים מההשקעה שהייתה נדרשת בתחילה, כתבתי כמו חמר, לאחר שהחמר מתקשה בלתי אפשרי יותר לשנות צורתו, כך גם בחינוך. קשה לשנות הרגלים של בוגרים קל יותר לעצב ילדים קטנים, אז בואו יחד ננצל את המשאבים ונחזיר את הגמלאים לקדמת הבמה והעשייה.
המאמר נכתב ע"י רן חובב מומחה למיסוי ופרישה